Rio Mare stopt met misleiden over welzijn

Rio Mare gaat de verpakking aanpassen van haar ingeblikte vis en is hierdoor geen kandidaat meer in de Liegebeestverkiezing van Wakker Dier. Het bedrijf was genomineerd omdat ze op de verpakking van haar ingeblikte tonijn spreekt over welzijn, maar de tonijnen levend invriest. Dit is al de tweede kandidaat die teruggetrokken wordt. Vorige week besloot Friesche Vlag het product Halfvol Plantaardig, met 96 procent koemelk, een andere naam te geven. Er zijn nog drie kandidaten over: Almhof en twee uitingen van Albert Heijn. Wakker Dier hoopt dat zij het goede voorbeeld van Rio Mare en Friesche Vlag volgen. Stemmen kan tot en met 20 augustus op www.wakkerdier.nl/liegebeest

Rio Mare laat de vissen stikken

Op de blikjes tonijn en andere visproducten van Rio Mare staat dat het bedrijf zoekt naar welzijn. Dat is één de vier pijlers van het Responsible Quality-logo, hun zelfbedachte keurmerk. Maar het blijkt dat Rio Mare hiermee alleen welzijn van mensen bedoelt. De tonijnen worden levend ingevroren, waardoor ze sterven door verstikking of bevriezing. In een reactie heeft Rio Mare laten weten dat ze de welzijnsclaim vervangen door een claim over gezonde eetgewoontes. Helaas kiest het bedrijf niet voor een diervriendelijkere slachtmethode. De tonijnen worden nog steeds levend ingevroren. Maar omdat de misleiding over dit dierenleed is gestopt, haalt Wakker Dier het bedrijf uit de Liegebeestverkiezing.

Friesche Vlag past naam Halfvol Plantaardig aan 

Afgelopen vrijdag werd een andere kandidaat teruggetrokken: Halfvol Plantaardig van Friesche Vlag. Hun “plantaardige” koffieverrijker bestaat voor 96 procent uit koemelk. Na de nominatie voor het Grootste Liegebeest van 2017 heeft het moederbedrijf FrieslandCampina toegezegd de naam van het product aan te passen.

Drie kandidaten in de running voor grootste Liegebeest 

Er zijn nu nog drie Liegebeestkandidaten over. Almhof leidt consumenten om de tuin met misleidende tv-reclames met koeien in de wei, terwijl veel koeien niet de wei in mogen. Het bedrijf heeft nog niet gereageerd. Supermarktketen Albert Heijn is twee keer genomineerd. De eerste nominatie is voor haar tv-commercial over kweekzalm. Daarin noemt ze de op elkaar gepropte vissen ‘very happy fish’. In een reactie zegt de supermarktketen dat ‘very happy fish’ overdrachtelijk bedoeld is. Maar Wakker Dier vindt het ongepast om dierenleed te verbloemen met deze woorden.
 
De tweede nominatie is voor een artikel over AH serranoham in de Allerhande. Bij dat artikel staat een afbeelding van varkens, buiten in de Spaanse wei. Maar die varkens zitten hun hele leven binnen, opgesloten in een krap hok. Albert Heijn geeft toe dat het artikel over varkens in de wei misleidend is, maar ze wil niet rectificeren.

Dieroneerlijke reclames

Merken die liegen of misleiden over dierenwelzijn maken misbruik van de goede bedoelingen van de consument. Hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans. Helaas zetten producenten ons toch maar al te vaak op het verkeerde been met hun diervriendelijke praatjes en plaatjes.
 
De jaarlijkse Liegebeestverkiezing van Wakker Dier brengt deze dieroneerlijke aanprijzingen aan het licht. De Nederlandse consument kiest vervolgens het grootste Liegebeest van allemaal. En de verkiezing is een succes. Steeds vaker staken de genomineerden hun dieroneerlijke reclames of, nog beter, passen ze hun producten aan.