In actie tegen grensoverschrijdende vleesprijzen

Beeld: vlees in het supermarktschap

Met lage prijzen drijven supermarkten al jaren de vleesconsumptie op. Wakker Dier wil dat dit stopt en roept supermarkten morgen ter verantwoording met een krantenadvertentie in de Volkskrant, het Financieel Dagblad, het Parool en Trouw. “Met lage prijzen blijven supermarkten vlees opdringen. Terwijl veel van hun klanten juist mínder vlees willen eten,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

600 duizend dieren per dag

Dagelijks eten we in Nederland 1,8 miljoen kilo vlees, van meer dan 600 duizend dieren. Deze hoge vleesconsumptie benadeelt het milieu, onze gezondheid en de dieren. De omslag is nabij: ongeveer zeventig procent van de Nederlanders wil minder vlees eten. Maar supermarkten werken dit tegen.

Bewust laag

Supermarkten houden de prijs van vlees bewust laag. Bij boeren en slachterijen dwingen ze allereerst een lage inkoopprijs af. Daar leggen ze vervolgens slechts een lage marge op, om dit te compenseren met een hogere marge op andere producten die hun klanten kopen. Klanten die ze gelokt hebben met de lage vleesprijzen. Zo verdienen zij flink geld én houden ze de vleesverkoop onwenselijk hoog.

Milieukosten niet doorberekend

Het houden en slachten van dieren veroorzaakt veel klimaatschade: de productie van veevoer, diergeneesmiddelen en mest zorgt voor broeikasgassen en een afname in biodiversiteit. Als deze milieukosten zouden worden doorberekend in de prijs, dan wordt vlees ongeveer 40 procent duurder. Experts schatten in dat bij een dergelijke reële vleesprijs de vleesconsumptie kan halveren.

Supermarkten aan zet

Verreweg het meeste vlees wordt via supermarkten verkocht. Supermarkten spelen daarom een sleutelrol in de hoeveelheid vlees die we eten. Wakker Dier start een langlopende campagne met als doel dat de supermarkten nu eindelijk ernst gaan maken met hun belofte dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door plantaardige alternatieven, zoals groenten en peulvruchten. Wat Wakker Dier betreft is in 2030 minimaal zestig procent van de eiwitverkoop bij supermarkten plantaardig.

Eiwittransitie

Op dit moment is het omgekeerde het geval. Nederlanders halen nu nog ongeveer veertig procent van hun eiwitten uit plantaardige producten en zestig procent uit dierlijke producten, waaronder vlees. Supermarkten hebben al in 2019 via het Centraal Bureau Levensmiddelen beloofd toe te werken naar de omgekeerde eiwitverhouding. Maar deze belofte maken zij nog niet waar.

Bekijk hier de advertentie.