Wakker Dier in actie tegen grensoverschrijdende vleesprijzen
Met lage prijzen drijven supermarkten al jaren de vleesconsumptie op. Wakker Dier wil dat dit stopt en roept supermarkten vanaf vandaag ter verantwoording op grote posters in de openbare ruimte. “De meeste mensen willen minder vlees eten. Supermarkten zijn nu aan zet om daarbij te helpen. In de eerste plaats door het niet langer op te dringen met lage prijzen,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
600 duizend dieren per dag
Dagelijks eten we in Nederland 1,8 miljoen kilo vlees, van meer dan 600 duizend dieren. Deze hoge vleesconsumptie benadeelt het milieu, onze gezondheid en de dieren. De omslag is nabij: ongeveer zeventig procent van de Nederlanders wil minder vlees eten. Maar supermarkten werken dit tegen door te blijven sturen op goedkoop vlees.
Bewust laag
Supermarkten houden de prijs van vlees bewust laag. Bij boeren en slachterijen dwingen ze allereerst een lage inkoopprijs af. Daar leggen ze vervolgens slechts een lage marge op, om dit te compenseren met een hogere marge op andere producten die hun klanten kopen. Klanten die ze gelokt hebben met de lage vleesprijzen. Zo verdienen zij flink geld én houden ze de vleesverkoop onwenselijk hoog.
Milieukosten niet doorberekend
Het houden en slachten van dieren veroorzaakt veel klimaatschade: de productie van veevoer, diergeneesmiddelen en mest zorgt voor broeikasgassen en een afname in biodiversiteit. Als deze milieukosten zouden worden doorberekend in de prijs, dan wordt vlees ongeveer 40 procent duurder. Experts schatten in dat bij een dergelijke reële vleesprijs de vleesconsumptie kan halveren.
Supermarkten aan zet
Supermarkten spelen een sleutelrol in de vleesconsumptie, omdat verreweg het meeste vlees via supermarkten wordt verkocht. Wakker Dier wil dat supermarkten dierlijke producten voor een groot deel vervangen door plantaardige alternatieven, zoals groenten en peulvruchten.