Wakker Dier maakt carnavalskraker voor Jumbo

Beeld: feestelijke confetti

Vanaf deze maand heeft Jumbo als eerste supermarkt geen afprijzingen meer voor vers vlees. Dit conform de aankondiging van Jumbo in maart. Om het nieuwe beleid te vieren, zet Wakker Dier de Brabantse supermarkt in het zonnetje met een carnavalskraker op de radio. Collin Molenaar van Wakker Dier: “Jumbo doet wat geen van zijn concurrenten tot nu toe durft. Daar mag voor gezongen worden.”

Jumbo acht stoppen met afprijzingen noodzakelijk om de ‘meer plant’-doelstelling van Wakker Dier de behalen. De dierenwelzijnsorganisatie vraagt bedrijven om actief toe te werken naar een verkoopaandeel plantaardige eiwitten van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030. Op dit moment is slechts 40 procent van de eiwitten die supermarkten verkopen plantaardig.

Alle grote supermarkten

Ook Albert Heijn, Aldi, Crisp, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin en Plus hebben zich verbonden aan de ‘meer plant’-doelstelling. Daarmee doen alle grote supermarkten mee. Collin Molenaar: “Veel van hen kunnen de afgesproken eiwitverhouding alleen halen met een nieuw aanbiedingenbeleid . We wachten af welke supermarkt het goede voorbeeld van Jumbo volgt.”

Gezondheid

De Gezondheidsraad concludeerde recentelijk dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En daarnaast kan zorgen voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding. Ongeveer 70 procent van de Nederlanders wil minder vlees eten. Wakker Dier vraagt supermarkten om hen hierbij te helpen.

Dierenwelzijn

Wakker Dier voert sinds 2010 campagne tegen vleesaanbiedingen. Deze aanbiedingen dwingen boeren om zo goedkoop mogelijk te produceren. Molenaar: “De dieren betalen daarvoor de prijs. En dumpprijzen op vlees drijven de verkoop ook enorm op.”