Wakker Dier prikt Plus-sprookje door: ‘verantwoord stunten met vlees bestaat niet’
Van alle supermarkten heeft Plus de meeste vleesstunts, blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. De organisatie zendt hierover vanaf vandaag een radiocommercial uit. “Plus heeft het imago van een ‘verantwoorde supermarkt’. Maar verantwoord stunten met vlees bestaat niet,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
In de eerste helft van dit jaar hadden supermarkten gemiddeld 802 vleesaanbiedingen. Plus had de meeste aanbiedingen: 1.347 stuks. Bovendien steeg het aantal vleesaanbiedingen bij Plus met 26 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Meest verantwoorde supermarkt
Consumenten hebben Plus dit jaar voor de achtste keer verkozen tot ‘meest verantwoorde supermarkt’. Plus draagt dit imago zelf ook uit in zijn marketing. Volgens Wakker Dier gaat het huidige vleesbeleid van de supermarkt niet samen met verantwoord ondernemen. Hilhorst: “Vleesaanbiedingen leiden tot meer vleesverkoop. Voor de dieren, het milieu en onze gezondheid moeten we juist mínder vlees eten.”
Eiwittransitie
Als grootste vleesverkoper spelen supermarkten een sleutelrol in de eiwittransitie. Supermarkten hebben via het Centraal Bureau Levensmiddelen beloofd toe te werken naar een verhouding van zestig procent plantaardige en veertig procent dierlijke eiwitten. Wakker Dier wil dat supermarkten deze verhouding in 2030 bereiken. Een belangrijk instrument hiervoor is stoppen met vleesaanbiedingen.