Wakker Dier voert opnieuw actie tegen FrieslandCampina

Wakker Dier spreekt vanaf vandaag FrieslandCampina opnieuw aan op de verkoop van sloopmelk, via televisie, radio en buitenreclame. Daarbij roept de organisatie onder andere op om vier A-merken van FrieslandCampina ‘lekker te laten liggen’. Wakker Dier wil dat de grootste zuivelgigant van Nederland meer doet tegen grote welzijnsproblemen bij melkkoeien, zoals kreupelheid en pijnlijke ontstekingen. Leonie Vestering van Wakker Dier: “Ruwweg 60 procent van de melkkoeien in Nederland valt onder FrieslandCampina. Dat schept een grote verantwoordelijkheid naar de dieren.”

In de tv-commercial wordt een melkkoe opgejaagd door een ongeduldige tankauto van FrieslandCampina. Dit illustreert hoe grote zuivelfabrikanten zoals FrieslandCampina al decennialang de melkproductie van koeien opdrijven. En dat terwijl de leefomstandigheden van melkkoeien veel te wensen overlaten. Ook de buitenreclame beeldt dit uit. Op de radio waarschuwt Wakker Dier voor sloopmelk in vier A-merken van FrieslandCampina: Fristi, Chocomel, Milner en Friesche Vlag.

Welzijnsproblemen

De Nederlandse melkveehouderij kampt met grote welzijnsproblemen. Zo loopt ongeveer één op de vijf koeien kreupel. En heeft jaarlijks zo’n dertig procent van de koeien een of meerdere pijnlijke uierontstekingen. Hoewel een koe van nature wel twintig jaar kan worden, gaat ze in de vee-industrie gemiddeld al rond haar zesde naar de slacht.

Zij betaalt de prijs

De koe betaalt de prijs voor een systeem dat gericht is op het produceren van zoveel mogelijk melk tegen zo laag mogelijke kosten. Mede door jarenlang doorfokken produceert de gemiddelde melkkoe in Nederland nu jaarlijks rond de 9.000 liter melk (tegenover zo’n 4.000 liter in 1950). Ze komt over het algemeen weinig buiten en brengt vaak veel tijd door in stallen met vieze, gladde vloeren en krappe ligplekken. Daardoor krijgt ze sneller last van gezondheidsproblemen.

FrieslandCampina

Zuivelgiganten zoals FrieslandCampina hebben de sleutel in handen om deze problemen op te lossen. Vestering: “Met goede welzijnseisen voor koeien en fatsoenlijke compensatie voor boeren kan marktleider FrieslandCampina het lot van honderdduizenden melkkoeien verbeteren.” Met een omzet van zo’n 13 miljard euro staat FrieslandCampina in de top tien grootste zuivelconcerns ter wereld. Slechts een fractie van de melk die het bedrijf verhandelt is biologisch.

FrieslandCampina is eigenaar van vele A-merken, zoals Fristi, Chocomel, Milner en Friesche Vlag. Zo’n 950.000 melkkoeien vallen onder het bedrijf; die samen zo’n 60 procent van alle Nederlandse melk produceren.

Keurmerken

Wakker Dier wil dat sloopmelk – koemelk zonder goed welzijnskeurmerk – verdwijnt uit de supermarkt. De organisatie vindt dat zuivel minimaal moet voldoen aan de eisen van één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming of die van Nederlands biologisch (EKO). Het Beter Leven keurmerk stelt concrete eisen aan ruimte en comfort in de stal. Het Nederlandse biologisch keurmerk vereist onder andere dat de koeien veel in de wei komen. Op dit moment draagt minder dan tien procent van de zuivel in de supermarkten een van deze keurmerken.

Lees hier meer over deze campagne.