Wat bereik je met dagen zonder vlees?

De impact is al groot als je één dag per week geen vlees eet. Als iedereen in Nederland één dag vlees zou laten staan, dan eten wij 500 duizend dieren niet op. Minder vlees eten doe je ook voor jezelf. Immers, het eten van te veel bewerkt rood vlees hangt samen met een hoger risico op bepaalde vormen van kanker, diabetes type 2 en beroertes. Ook is de impact voor het milieu en het klimaat groot, want wereldwijd komt 14,5 procent van alle door mensen veroorzaakte broeikasgassen uit de veehouderij. Wil je meer weten over het nut om vlees vaker te laten staan? Lees hier over alle voordelen van vaker vegetarisch eten.

Krijg ik voldoende gezonde voedingsstoffen binnen?

Je kunt prima met een dagje geen vlees toe. Pas als je bijna nooit meer vlees of vis eet, is het belangrijk jezelf te informeren hoe je essentiële voedingsstoffen via plantaardig eten binnenkrijgt met bijvoorbeeld peulvruchten, noten en vegetarische omega 3-pillen.

Begin met vleesvervangers

De makkelijkste manier om een dagje geen vlees te eten, doe je door het stukje vlees te vervangen met een vleesvervanger. Kant-en-klare vleesvervangers hebben een enorme vlucht genomen. Er zijn inmiddels vleesvervangers die bijna niet van echt vlees zijn te onderscheiden. Andere vleesvervangers doen niet vlees na, maar staan op zichzelf en zijn óók heerlijk. Vaak zijn er voedingsstoffen toegevoegd die ook in vlees zitten. Denk aan eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12. Met al die lekkere kant-en-klare vleesvervangers wordt minder vlees eten wel heel eenvoudig. Lees hier meer over lekkere vleesvervangers.

Vegetarische recepten

Er zijn boekenkasten vol geschreven met overheerlijke vegetarische recepten. Ook online kun je de lekkerste recepten vinden, bijvoorbeeld op onze receptenpagina. Probeer eens een recept dat je lekker lijkt. Als je eenmaal een paar smakelijke vegetarische maaltijden hebt ontdekt, wordt het heel makkelijk om meerdere dagen zonder vlees te eten. Voor je het doorhebt, ben je ineens een flexitariër. Bon appétit!

Uitdaging nodig?

Er bestaan tal van leuke initiatieven waarbij je samen met vele anderen geen vlees eet. Zo heeft Wakker Dier 4 oktober uitgeroepen tot ‘Eet Geen Dierendag’. Iedereen die meedoet, ontvangt een eenvoudig en lekker Eet Geen Dierendag-menu. Heb je de smaak te pakken? Doe dan mee met ‘de week zonder vlees’ of de ‘30 dagen vegetarisch’ van de Vegetariërsbond. Wil je jezelf echt testen? Dan is er elk jaar de VeganChallenge in april en oktober van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme. Je krijgt dan dagmenu’s voor 30 dagen zonder dierlijke producten.