AH kip nog altijd slechter af dan Jumbo kip

beeld: een kip van Albert Heijn en een kip van Jumbo

Wakker Dier herhaalt de radiocommercial die consumenten laat weten dat de AH kip een slechter leven heeft dan de standaardkip van Jumbo. Deze kippen krijgen bij Jumbo meer ruimte. “Jumbo doet wat volgens Albert Heijn niet mogelijk is,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. “Wij vragen ons af waarom AH nog steeds geen leiderschap toont.”

De dierenwelzijnsorganisatie roept de consument sinds vorige zomer op de AH kip niet meer te kopen. Wakker Dier voerde campagne met ‘skip de AH kip’ spotjes op radio en televisie en volgde AH bezorgauto’s met een billboardwagen. Begin februari honoreerde de Reclamecodecommissie een klacht van Wakker Dier. De RCC beoordeelde de AH-claims over een “vitaler ras” met “meer ruimte’ als oneerlijk en misleidend.

Slechtste eisen

Het overgrote deel van de kipproducten in de supermarkten voldoet nog niet aan het één ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Voor deze keurmerkloze kip hanteert iedere supermarktketen zijn eigen welzijnseisen. Jumbo stelt de beste eisen, Albert Heijn de slechtste. De Jumbokip leeft met 13,5 per vierkante meter; de AH kip met zestien kippen per vierkante meter – in een overvolle stal en zónder daglicht. Ook groeien de kippen bij Jumbo langzamer en krijgen zij wél daglicht.

Wetenschap

Kippen leven normaal gesproken in kleine groepen met een strikte hiërarchie (pikorde). De groeisnelheid en de bezettingsdichtheid in de stal zijn – samen met afleidingsmateriaal – door de Wageningen Universiteit bestempeld als belangrijke factoren die het welzijn van kip bepalen. “Het is wetenschappelijk aangetoond dat de dichtheid die Albert Heijn hanteert, schadelijk is,” zegt Hilhorst. De kippen worden beperkt in hun beweging, gaan over elkaar heen lopen en verwonden elkaar.

Beter Leven

Wakker Dier streeft naar één ster van het Beter Leven keurmerk als ondergrens. Het onafhankelijke keurmerk is niet alleen beter voor de kippen, maar ook voor de consument. Het zorgt ervoor dat de consument weet wat hij koopt. Bij één ster leven de kippen met twaalf per vierkante meter. “Albert Heijn kan leiderschap tonen door over te schakelen naar minimaal één ster voor alle kipproducten,” zegt Hilhorst.