Nieuwe radiospot: “Jumbo bedankt”

Beeld: Jumbo vegaschap

Vanaf vandaag zet Wakker Dier supermarkt Jumbo in het zonnetje met een radiospot. Jumbo is de eerste supermarkt die stopt met aanbiedingen op vers vlees. “Dit feestelijk nieuws verdient het om feestelijk gebracht te worden,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

Het nieuwe aanbiedingenbeleid van Jumbo start eind mei (week 22). Vanaf dan zijn er in alle Nederlandse winkels en de webshop van Jumbo geen afprijzingen meer voor vers vlees; vlees dat is bestemd voor de avondmaaltijd. De verwachting is dat andere supermarkten deze stap ook zullen zetten.

Kiloknallers

Wakker Dier voert sinds 2010 campagne tegen vleesaanbiedingen. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie houden deze de te lage vleesprijzen in stand en dwingen ze boeren om zo goedkoop mogelijk te produceren. Molenaar: “Kiloknallers drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen hiervoor de prijs met slechte leefomstandigheden.”

Meer plant

Met het nieuwe aanbiedingenbeleid werkt Jumbo toe naar de ‘meer plant’-doelstelling van Wakker Dier, die Jumbo nu expliciet omarmt. Acht supermarkten onderschrijven nu deze doelstelling: Albert Heijn, Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin en Plus. Zij hebben samen een marktaandeel van meer dan 85 procent. Daarnaast doen ook online supermarkt Crisp en zestien bedrijfscateraars mee.

Met deze doelstelling vraagt Wakker Dier bedrijven om actief toe te werken naar een verkoopaandeel plantaardige eiwitten van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030. Op dit moment is slechts 40 procent van alle eiwitten die Nederlanders eten plantaardig. De Gezondheidsraad concludeerde onlangs dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En daarnaast kan zorgen voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding.