Nieuwe radiospot over sloopmelk in FrieslandCampina-merken

Koe uit de tv-spot over sloopmelk.

Met een nieuwe radiospot spreekt Wakker Dier FrieslandCampina aan op sloopmelk in vier van zijn A-merken. Sloopmelk is melk zonder goed welzijnskeurmerk. Wakker Dier wil dat de grootste zuivelgigant van Nederland meer doet tegen grote welzijnsproblemen bij melkkoeien, zoals kreupelheid en pijnlijke ontstekingen. Leonie Vestering van Wakker Dier: “Ook bekende FrieslandCampina-merken zoals Milner en Chocomel gebruiken sloopmelk. Van dit soort A-merken zou je toch beter verwachten.

Welzijnsproblemen

De Nederlandse melkveehouderij kampt met grote welzijnsproblemen. Zo loopt ongeveer één op de vijf koeien kreupel. En heeft jaarlijks zo’n dertig procent van de koeien een of meerdere pijnlijke uierontstekingen. Hoewel een koe van nature wel twintig jaar kan worden, gaat ze in de vee-industrie gemiddeld al rond haar zesde naar de slacht. 

Zij betaalt de prijs 

De koe betaalt de prijs voor een systeem dat gericht is op het produceren van zoveel mogelijk melk tegen zo laag mogelijke kosten. Mede door jarenlang doorfokken produceert de gemiddelde melkkoe in Nederland nu jaarlijks rond de 9.000 liter melk (tegenover zo’n 4.000 liter in 1950). Ze komt over het algemeen weinig buiten en brengt vaak veel tijd door in stallen met vieze, gladde vloeren en krappe ligplekken. Daardoor krijgt ze sneller last van gezondheidsproblemen.

FrieslandCampina

Zuivelgiganten zoals FrieslandCampina hebben de sleutel in handen om deze problemen op te lossen. Vestering: “Met goede welzijnseisen voor koeien en fatsoenlijke compensatie voor boeren kan marktleider FrieslandCampina het lot van honderdduizenden melkkoeien verbeteren.” Met een omzet van zo’n 13 miljard euro staat FrieslandCampina in de top tien grootste zuivelconcerns ter wereld. Slechts een fractie van de melk die het bedrijf verhandelt is biologisch.

FrieslandCampina is eigenaar van vele A-merken, zoals Fristi, Chocomel, Milner en Friesche Vlag. Zo’n 950.000 melkkoeien vallen onder het bedrijf; die samen zo’n 60 procent van alle Nederlandse melk produceren.

Keurmerken

Wakker Dier wil dat sloopmelk, koemelk zonder goed welzijnskeurmerk, verdwijnt uit de supermarkt. De organisatie vindt dat zuivel minimaal moet voldoen aan de eisen van één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming of die van Nederlands biologisch (EKO). Het Beter Leven keurmerk stelt concrete eisen aan ruimte en comfort in de stal. Het Nederlandse biologisch keurmerk vereist onder andere dat de koeien veel in de wei komen. Op dit moment draagt minder dan tien procent van de zuivel in de supermarkten een van deze keurmerken. 

Lees hier meer over deze campagne.