Vleesverkoop supermarkten maakt duikvlucht

Beeld: vegaschap in de supermarkt

Sinds 2020 is de verkoop van vlees in supermarkten met 16,4 procent gedaald, concludeert Wakker Dier uit verkoopdata van Circana. In 2023 verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

Plantaardiger beleid

Supermarkten sturen de aankopen van hun klanten, bijvoorbeeld door middel van lage prijzen en de indeling van het schap. Ook het promotiebeleid heeft veel invloed. Supermarkten richten zich van oudsher op de verkoop van veel vlees, maar de grotere supermarkten hebben zich inmiddels gecommitteerd aan een transitie naar meer plantaardig. Supermarkt Jumbo heeft bovendien vanaf eind mei geen afprijzingen meer voor vers vlees.

Plantaardig goedkoper

Ook prijsontwikkelingen hebben waarschijnlijk bijgedragen aan de dalende vleesverkoop. Door de oorlog in Oekraïne werd veevoer duurder en steeg de prijs van vlees sneller dan die van andere voedingsmiddelen. Molenaar: “Minder vlees eten is nu niet alleen beter voor de dieren, het klimaat en je gezondheid, maar ook voor je portemonnee.”

Circana cijfers

Marktonderzoekbureau Circana houdt scandata bij van producten die bij Nederlandse supermarkten langs de kassa gaan. Wakker Dier analyseerde de verkoopcijfers in de periode 2020-2023 voor vers vlees (vlees dat is bestemd voor de avondmaaltijd) en vleeswaren van alle Nederlandse supermarkten, met uitzondering van Aldi, Boni en Lidl. Verkoopcijfers van kant-en-klaarmaaltijden en tapas zijn geen onderdeel van deze analyse. Een gedeeltelijke verschuiving van de vleesconsumptie via deze producten kan daarom niet worden uitgesloten.