Wakker Dier heeft aanbieding voor Jumbo

Vanaf vandaag is Wakker Dier op de radio te horen met een hele aantrekkelijke aanbieding voor supermarktketen Jumbo: als Jumbo stopt met kiloknallen, dan komt Wakker Dier een dagje vakkenvullen. De stichting wil dat Jumbo stopt met de aanbiedingen voor vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk, omdat er veel dierenleed achter schuilgaat. “Supermarkten die blijven kiloknallen, zorgen ervoor dat de dieren een rotleven hebben. Dat moet echt stoppen”, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Slechte score Jumbo

Wakker Dier spreekt supermarkt Jumbo aan omdat de grootgrutter in de eerste helft van het jaar hoog eindigde in de kiloknallerranglijst. Hierin worden de vleesaanbiedingen van twaalf supermarktketens met elkaar vergeleken. Jumbo eindigde hoog, omdat zij veel meer kiloknallers had dan aanbiedingen voor vlees mét dierenwelzijnskeurmerk. Maar liefst 65 procent van de vleesaanbiedingen bij Jumbo is een kiloknaller. Alleen regionale supermarktketens Emté en DEEN scoren in dit opzicht nog slechter.

Kiloknallers als lokkertje

De radiospot tegen Jumbo is onderdeel van de kiloknallercampagne. Supermarkten proberen met kiloknallers zoveel mogelijk mensen naar hun winkels te lokken. Eenmaal in de winkel neemt de klant niet alleen kiloknallervlees mee, maar ook andere producten. En daar maakt de supermarkt winst op. “Schandalig”, vindt Hilhorst deze strategie. “Supermarkten hebben de macht om hun klanten ervan te overtuigen dat het bij vlees niet draait om de laagste prijs, maar om dierenwelzijn. Als supermarkten dat consequent zouden doen, zou dat voor heel veel dieren een verschil maken.”