Wakker Dier: “Jumbo, ga mee met je tijd”

Beeld: een volumestunt voor vlees in het supermarktschap

Wakker Dier heeft geen vertrouwen in de wijze waarop supermarkt Jumbo dierlijke producten wil gaan vervangen door plantaardige alternatieven. Daarom vergelijkt de dierenwelzijnsorganisatie Jumbo vanaf vandaag in een radiospot met concurrent Albert Heijn, die wél grote stappen zet richting plantaardig. “Albert Heijn helpt klanten om betere keuzes te maken, terwijl Jumbo ze maar vlees blijft opdringen,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

Jumbo spreekt weliswaar de ambitie uit om in 2030 nog maximaal veertig procent dierlijke eiwitten te verkopen, maar weigert zich te committeren aan een tussendoelstelling voor 2025, waardoor de urgentie om in actie te komen ontbreekt. Ook wil de supermarkt geen maximum stellen aan de totale hoeveelheid verkochte eiwitten. Molenaar: “Op deze manier kan Jumbo zijn doelstelling ook behalen door meer plantaardige eiwitten te verkopen, zonder iets te doen aan de veel te grote vleesverkoop.”

Meer plant campagne

Wakker Dier wil dat alle vleesverkopers zich actief inzetten voor minder dier en meer plant. Concreet vraagt de dierenwelzijnsorganisatie om een commitment aan de volgende doelstellingen:
1.    Vanaf 2023 monitoren bedrijven hun eiwitverkoop en daarbinnen de verhouding dierlijk/plantaardig. Zij rapporteren de voortgang hierop minimaal jaarlijks openbaar.
2.    In 2025 is minimaal 50 procent van de eiwitten die zij verkopen plantaardig en is de totale hoeveelheid eiwit die zij verkopen niet toegenomen.
3.    In 2030 is minimaal 60 procent van de eiwitten die zij verkopen plantaardig en is de totale hoeveelheid eiwit die zij verkopen niet toegenomen.

Voorlopers

Tientallen bedrijven committeren zich al aan de doelstellingen van Wakker Dier, waaronder de (online) supermarkten Albert Heijn, Crisp, Ekoplaza en Odin. Daarnaast hebben ook zestien bedrijfscateraars zich aangesloten. Molenaar: “Deze voorlopers bedienen miljoenen klanten en laten zien dat het kan. Het zou passen bij een grote speler als Jumbo om ook met zijn tijd mee te gaan.”

Dier, gezondheid en milieu

Dagelijks eten we in Nederland meer dan 600 duizend dieren; voor hen valt er een wereld te winnen. Bovendien concludeerde de Gezondheidsraad onlangs dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten goed nieuws is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En daarnaast zorgt voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding.