Wakker Dier start campagne tegen gekiloknal van Hoogvliet

Vandaag start Wakker Dier een campagne tegen het gekiloknal van supermarktketen Hoogvliet. Hoogvliet staat namelijk bovenaan de kiloknaller ranglijst van Wakker Dier, en is daarmee de “ergste kiloknaller”. Met de campagne waarschuwt Wakker Dier consumenten: kiloknallers van Hoogvliet kosten meer dan je denkt. Wakker Dier: “Hoogvliet zet dieren met een rotleven stelselmatig in de uitverkoop en hoopt daarmee klanten te lokken. Maar voor dat goedkope vlees betalen de dieren de prijs, kijk maar naar de plofkip.” Wakker Dier laat de klanten van Hoogvliet de komende weken zien wat er achter die vreselijke kiloknallers schuil gaat.

Dierenleed in de reclame

Hoogvliet stunt nog altijd met plofkip, en heeft veel industrievarken en melkkoeienvlees in haar folders. Wakker Dier laat met een reclamecampagne in de regio waar veel Hoogvliet winkels zitten, het dierenleed achter de aanbiedingen zien. Zo rijdt er onder andere een autootje met achterop twee posters langs verschillende Hoogvliet winkels. Op een van de posters prijkt de plofkip, die goedkope kipfilet levert. Op de andere is te zien hoe varkensstaartjes van jonge biggetjes onverdoofd worden ‘afgesneden’ met een gloeiende draad, zodat de varkens hun leven lang in een krap, kaal hok gehouden kunnen worden.

Hoogvliet in de spotlight

Hoogvliet wordt in deze campagne aangesproken omdat zij bovenaan de kiloknaller ranglijst van Wakker Dier eindigt. Voor de ranglijst kijkt Wakker Dier naar welke supermarktketen de meeste kiloknallers heeft (folderplaatsingen van keurmerkloos vlees) én wie in relatieve zin het hardst kiloknalt (hoogste percentage keurmerkloos vlees). In beide categorieën maken we een rangorde. De supermarkt die de hoogste cumulatieve ranking heeft, eindigt bovenaan en kan rekenen op de aandacht van Wakker Dier. Over het laatste kwartaal van 2016 was dit Hoogvliet. Hier was in die periode meer dan 85 procent van de vleesaanbiedingen een kiloknaller, maar liefst 341 stuks. Kijk hier voor een uitgebreidere uitleg en de tabel met uitslagen.

kiloknaller ranglijst q4 2016

In de gevarenzone: Emté, Deen en Albert Heijn

Emté, Deen en Albert Heijn zijn de runners up. Emté eindigt op plek twee in de ranking, Deen en Albert Heijn delen de derde plek. Wakker Dier: “Emté, Deen en Albert Heijn zitten in de gevarenzone en zijn gewaarschuwd: als ze niet minder gaan kiloknallen, kunnen zij de volgende keer bovenaan eindigen en daarmee target worden in de volgende campagne.”

Stop de kiloknaller

Met de aandacht voor kiloknallers wil Wakker Dier bereiken dat supermarkten stoppen met kiloknallen: reclame maken in de folder voor vlees en vleeswaren zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk. Want achter kiloknallers zit een hoop dierenleed verborgen. Al decennialang rollen de supermarktketens over elkaar heen om klanten van elkaar af te troggelen met goedkoop vlees en focust de vleesmarkt zich eenzijdig op industrieproducten en (te) lage prijzen. De prijs hiervan wordt betaald door de dieren. Miljoenen dieren leven in te krappe stallen zonder stro en zonder buitenlucht. Dieren worden doorgefokt om met steeds minder voer steeds sneller te groeien, varkensstaarten worden standaard afgesneden met een gloeiend hete draad. De dieren frisse buitenlucht geven of zelfs maar hun staart laten houden, is in deze markt die gericht is op lage prijzen domweg te duur.