• stem van de vergeten dieren in de Nederlandse vee-industrie

Wakker Dier start tv-campagne tegen gekiloknal van supermarkt Emté

24 jul 2017

Share to Facebook Share to Twitter Share to LinkedIn Share by email

Vandaag start Wakker Dier een tv-campagne tegen het gekiloknal van supermarkt Emté. Emté eindigde afgelopen half jaar hoog in de kiloknaller-ranglijst van Wakker Dier, en is daardoor target in de campagne. Door te stunten met onder andere plofkip en industrievarken probeert Emté klanten naar haar winkels te lokken, maar voor die kiloknallers betalen de dieren de prijs. Zo is er per varken van 25 kilo nog geen winkelwagentje aan ruimte in de stal. Kortom: Kiloknallers. Dat kun je niet verkopen.

Nog geen winkelwagen aan ruimte 

In de reclamespot speelt een industrievarken de hoofdrol. Dit dier krijgt in de vee-industriestal weinig ruimte: als het 15 tot 30 kilo weegt, hoeft er per dier maar 0,3 m2 vloeroppervlak in het hok te zijn. Dat is nog niet eens de oppervlakte van een winkelwagentje. Als de dieren groeien, groeit de minimale wettelijk toegestane oppervlakte mee, maar het blijft krap. Als de dieren 85 tot 110 kilo zijn, is er slechts 0,8 m2 ruimte per dier in de stal. 

Varkensleed als klantenlokker

Veel supermarkten hebben nog vlees van industrievarken in de folder staan. Zo ook supermarkt Emté. Zij ‘pronkten’ afgelopen half jaar zelfs regelmatig met industrievarken op de voorkant van de folder. Een plek die extra opvalt, en daardoor extra veel klanten naar de winkel trekt. En dat terwijl de supermarkten – inclusief Emté – al in 2013 aangaven te gaan stoppen met dit industrievlees. 

Emté prijkt bovenin kiloknaller ranglijst

Naast industrievarken stuntte supermarkt Emté afgelopen half jaar ook nog altijd met plofkip en vlees van uitgemolken melkkoeien. Omdat Emté zowel in absolute als relatieve zin veel kiloknallers heeft, eindigt zij consequent in de bovenste regionen van de kiloknaller-ranglijst van Wakker Dier. Daarom spreken we Emté nu aan op tv. Bij Emté was het afgelopen half jaar bijna 80 procent van de vleesaanbiedingen een kiloknaller, meer dan 400 stuks. Kijk hier voor een uitgebreidere uitleg van de kiloknaller-ranglijst en de tabel met uitslagen.

Stop de kiloknaller

Al jarenlang gebruiken supermarkten vlees als klantenlokker. Maar deze stuntaanbiedingen hebben veel negatieve gevolgen voor consument, boer en dier. Wakker Dier wil dat de supermarkten hun aanbiedingen inzetten om de verduurzaming te versnellen in plaats van te remmen. Daarom voert Wakker Dier campagne tegen kiloknallers en voor aandacht voor diervriendelijkere alternatieven. Wakker Dier krijgt voor haar campagne steun uit de politiek, van instanties als de Voedsel en Waren Autoriteit en de Land- en Tuinbouworganisatie ZLTO, van ruim 50 hoogleraren en tienduizenden consumenten. Lees meer over de campagne.
« Terug naar persberichten
Share to Facebook Share to Twitter Share to LinkedIn Share by email

successen van Wakker Dier

wat doet Wakker Dier?

In de Nederlandse vee-industrie produceren we jaarlijks zo'n 500 miljoen dieren, vaak onder afschuwelijk omstandigheden. Wakker Dier geeft deze ‘vergeten’ dieren een stem. Wij schudden iedereen wakker, want iedereen kan kiezen voor een beter dierenwelzijn.

wat kun jij doen?