Van plofkip naar lokkip

Sinds 2016 zijn alle grote supermarktketens afgestapt van de plofkip. De kip die hiervoor in de plaats is gekomen, heeft een gezondere groei en is daarom geen plofkip. Maar de omstandigheden waarin deze nieuwe kippen leven verschillen vaak niet veel met die van een plofkip. Omdat supermarkten er bovendien vaak mee kiloknallen, noemen wij deze kip de lokkip.

Schuilnamen

Lokkippen hebben in verschillende supermarkten verschillende namen. Zo heet de lokkip bij Albert Heijn de ‘AH kip’, bij PLUS de ‘nieuwe PLUS kip’ en bij Jumbo de ‘nieuwe standaardkip’. Supermarktketens SPAR, Hoogvliet, Jan Linders, COOP en Vomar plakken er een sticker met ‘Pluimgarantie’ op.

Sluit je aan

Meld je aan voor onze e-mails, zodat we je op de hoogte houden van wat jij kunt doen voor de dieren in de vee-industrie. We sturen je maximaal 1 tot 2 mails per maand.

Al deze lokkippen hebben één ding met elkaar gemeen: het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming ontbreekt op de verpakking. Zo is de lokkip in elke supermarkt toch te ontmaskeren.

Welzijn

Net als de namen, lopen ook de welzijnseisen per supermarkt uiteen. We hebben een overzicht gemaakt van alle supermarkten en hun ‘kipconcepten’. Geen van de supermarkten laat zijn lokkip naar buiten. Vaak krijgen ze maar een klein beetje meer ruimte dan de plofkip en een deel van de kippen ziet nooit daglicht.

Alleen supermarkt Albert Heijn gaat het leven van hun kip verbeteren: vanaf 2023 hebben al hun kipproducten een Beter Leven keurmerk. Wakker Dier wil dat alle supermarkten de overstap maken naar kip met minimaal één ster van het Beter Leven keurmerk. Zo kunnen de grootgrutters miljoenen dieren een beter leven bezorgen.

Campagne

De meeste supermarkten geven hun kippen nog altijd weinig ruimte. Dit is kwalijk, want hoge kipdichtheden veroorzaken welzijnsproblemen. Zo droogt de poep van de kippen moeilijker als de dieren dichter op elkaar in de stal staan. Natte ammoniakrijke uitwerpselen bijten in de poten van de kippen, en kunnen zo voetzweren veroorzaken.

Om de kippen te helpen, spreken wij met regelmaat de supermarkten aan waarvan wij geloven dat ze verbeteringen in de markt vertragen.