campagne voor meer plantaardig
minder dier, meer plant

In Nederland belanden elke dag meer dan 650 duizend dieren op een bord. Veel van hen komen na een kort, stressvol leven voor het eerst buiten op weg naar het slachthuis. Als we minder vlees eten, besparen we heel veel dieren een rotleven in de vee-industrie.
Supermarkten zijn verreweg de grootste vleesverkoper. Met aanbiedingen, assortiment, schapindeling en recepten bepalen zij wat hun klanten kopen. Daarom sporen wij hen aan om drastisch minder vlees te verkopen.


een ambitieuze belofte
Van alle eiwitten die Nederlandse supermarkten verkopen, komt nu zo’n zestig procent van een dier. Dankzij onze campagne hebben alle grote supermarkten beloofd om minder vlees en zuivel te verkopen. Zij werken toe naar maximaal vijftig procent dierlijke eiwitten in 2025 en maximaal veertig procent in 2030.
de belofte
In 2030 is minimaal 60 procent van de eiwitten die wij verkopen plantaardig en is de totale hoeveelheid eiwit die wij verkopen niet toegenomen.
Supermarkten
Albert Heijn, Aldi, Crisp, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin, Picnic, Plus en Spar.
Cateraars
Albron, Appèl, Cater Concept, Cirfood, Compass Group, Food&i, Holie Pizza, Hospitalents, ISS, Leo Catering, Rootz Kitchen, Sedoxo, Van Leeuwen Catering, Vermaat en Vitam.
plantaardige stappen
Supermarkten stimuleren hun klanten inderdaad steeds vaker om te kiezen voor diervrije alternatieven. Bij Aldi, Lidl en Jumbo kost een (huismerk) vleesvervanger inmiddels evenveel of minder dan de dierlijke variant. We zien steeds meer betaalbare plantaardige en hybride producten in de supermarkt. Albert Heijn en Lidl hebben meer vlees- en visvrije recepten dan ooit tevoren en bij Lidl zijn alle recepten op maaltijdpakketten nu volledig vegetarisch.
nog volop vleesstunts
Helaas gebruiken veel supermarkten vleesaanbiedingen nog altijd om klanten naar de winkel te lokken. Geen wonder dat bijna geen enkele supermarkt zelfs maar in de buurt komt van het beloofde aandeel dierlijke eiwitten. De uitzonderingen zijn Ekoplaza en Odin, die bij de eerste meting al meer planten dan dieren verkochten. Als de andere supermarkten hun belofte niet willen verbreken, wordt het hoog tijd dat ze in ieder geval stoppen met vleesstunts!

we voeren de druk op
Een ambitieuze belofte van de supermarkten was het eerste doel van onze campagne. Nu gaan we ervoor zorgen dat ze die ook daadwerkelijk waarmaken. En we beginnen bij de vleesstunts. Want zo lang supermarkten vlees blijven aanbieden voor bodemprijzen, blijven ze de verkoop stimuleren. En doen ze hun eigen plantaardige initiatieven teniet. We richten onze pijlen op de grootste achterblijvers die nog altijd weigeren zich in te zetten voor meer plantaardig. En op de meest schaamteloze stunters. Help je mee?

broodnodig – niet alleen voor de dieren
Minder vlees is niet alleen keihard nodig voor de dieren, maar ook voor onze gezondheid en het klimaat. Volgens de Gezondheidsraad is een voedingspatroon met veertig procent dierlijke en zestig procent plantaardige eiwitten beter voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En kan dit ook nog eens zorgen voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding.
