FrieslandCampina, stop met sloopmelk

zuivelfabrikanten drijven melkkoeien tot het uiterste

In de strijd tegen sloopmelk spreken we regelmatig FrieslandCampina aan. De grootste zuivelfabrikant van Nederland. Eigenaar van vele A-merken, zoals Chocomel, Fristi, Milner en Friesche vlag. Onder deze zuivelgigant vallen zo’n 950.000 melkkoeien; die samen zo’n 60 procent van alle Nederlandse melk produceren. FrieslandCampina heeft daarmee het lot van heel veel melkkoeien in handen. Momenteel richten wij ons op Chocomel, een van de grotere merken van FrieslandCampina. Met een letterpakken actie roepen we hen samen met consumenten op om te stoppen met sloopmelk.

Stop met sloopmelk Chocomelk letterpakken

chocomel letterpakken actie

Chocomel wordt gemaakt van sloopmelk. Met onze actie spellen we met de bekende Chocomel letterpakken woorden die weergeven hoe wij denken over de sloopmelk in Chocomel. Daarmee roepen we consumenten op om hetzelfde te doen. Zo spellen we het letterlijk voor Chocomel uit: stop met sloopmelk!

tv-commercial en buitenreclame

In de zomer van 2025 zonden we een tv-commercial uit waarin je ziet je hoe een melkkoe wordt opgejaagd door een ongeduldige tankauto van FrieslandCampina. Dit illustreert hoe grote zuivelfabrikanten zoals FrieslandCampina al decennialang de melkproductie van koeien opdrijven. Ze vragen het uiterste van haar, vaak onder slechte leefomstandigheden. En dat gaat ten koste van de koe. Een beeld uit deze spot hing ook in de openbare ruimte.

radiospot

In de bijbehorende radiospot hoor je een omroepstem in de supermarkt die speciale aandacht vraagt voor merken van FrieslandCampina waar sloopmelk in zit. Als voorbeeld noemt de stem Chocomel, Fristi, Milner en Friesche Vlag. Want op deze producten staat geen goed dierenwelzijnskeurmerk zoals het Beter Leven keurmerk of Nederlands biologisch.

Koe uit de tv-spot over sloopmelk.

wat is sloopmelk?

Sloopmelk is melk zonder een goed dierenwelzijnskeurmerk. De koe moet heel veel melk geven, vaak onder slechte leefomstandigheden. Daardoor wordt ze vaak ziek en al op jonge leeftijd afgevoerd naar de slacht. Zij betaalt de prijs voor goedkope melk.

tot het uiterste gedreven

Zuivelfabrikanten en supermarkten voeren de druk op om veel melk te produceren tegen zo laag mogelijke kosten. Zo drijven zij melkveehouders richting schaalvergroting en efficiëntie. Een melkkoe produceert inmiddels veel meer melk dan goed voor haar is: door jarenlang doorfokken ligt haar productie gemiddeld rond de 9.000 liter melk per jaar; tegenover zo’n 4.000 liter in 1950. Dat kost haar bakken met energie.

beroerde leefomstandigheden

Niet alleen de hoge melkproductie, maar ook de vaak slechte leefomstandigheden eisen hun tol van de dieren. In tegenstelling tot veel andere dieren zijn er voor melkkoeien geen wettelijke regels over bijvoorbeeld leefruimte in de stal. En dat terwijl koeien gemiddeld zo’n 85 procent van hun leven binnen doorbrengen. In stallen met vaak vieze, gladde vloeren en krappe ligplekken.

Door deze omstandigheden in combinatie met de hoge productie krijgt ze sneller last van gezondheidsproblemen. Zo loopt ongeveer één op de vier koeien kreupel. En heeft jaarlijks zo’n dertig procent van de koeien een of meerdere pijnlijke uierontstekingen. De gemiddelde melkkoe gaat al rond haar zesde naar de slacht, terwijl ze van nature wel twintig kan worden. Lees hier meer over de problemen van sloopmelk.

wat wil Wakker Dier?

Wakker Dier wil dat sloopmelk verdwijnt uit de supermarkt. Wat niet in de winkel ligt, kunnen mensen ook niet kopen. We vragen zuivelfabrikanten, A-merken en supermarkten om een grens te trekken. Want zij hebben de sleutel in handen om het lot van de melkkoeien te verbeteren. Met goede welzijnseisen voor koeien en fatsoenlijke compensatie voor boeren, kunnen zij ervoor zorgen dat er een einde komt aan sloopmelk.

Hun melk moet minstens voldoen aan één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming of komen van Nederlandse biologische boerderijen. Het Beter Leven keurmerk stelt concrete eisen aan ruimte en comfort in de stal. Het Nederlandse biologische keurmerk vereist onder andere dat de koeien veel in de wei komen. Lees hier meer over de keurmerken.

wat kan jij doen?

a. Deel onze acties
Deel onze acties op Facebook of Instagram en zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen onze waarschuwing over sloopmelk in merken van FrieslandCampina te zien krijgen.

b. Let op deze keurmerken
Vermijd sloopmelk en kies voor één van deze keurmerken: Beter Leven, Nederlands biologisch (EKO), Demeter of Zuiver Zuivel. Of kies voor plantaardig natuurlijk. Wil je meer weten over de verschillende soorten melk? Lees hier verder.

c. Sluit je aan bij Team Koe
Word jij ook boos als je leest over het lijden van de melkkoe? Sluit je dan nu aan bij Team Koe en schud heel Nederland wakker.

nog meer doen?

Dieren zoals melkkoeien hebben een vreselijk leven in de vee-industrie. Help jij mee hier een einde aan te maken?

Eerdere tv-campagnes

  • Chocomel-letterpakken spellen ‘STOP MET SLOOPMELK’
    Stop met sloopmelk Chocomelk letterpakken

    22 november 2025 • Melkkoeien

    Chocomel-letterpakken spellen ‘STOP MET SLOOPMELK’

    ‘ZIELIG, ‘SLOOPMELK’, spellen de letterpakken van Chocomel. Het is het werk van Wakker Dier, die zich uitspreekt tegen sloopmelk in Chocomel.

  • Wakker Dier voert opnieuw actie tegen FrieslandCampina

    23 juli 2025 • Melkkoeien

    Wakker Dier voert opnieuw actie tegen FrieslandCampina

    Via radio, tv en buitenreclame vraagt Wakker Dier opnieuw aandacht voor het dierenleed achter sloopmelk. Met een duidelijke opdracht: stop met sloopmelk!

  • Wakker Dier lanceert tv-spot tegen sloopmelk FrieslandCampina

    17 april 2025 • Melkkoeien

    Wakker Dier lanceert tv-spot tegen sloopmelk FrieslandCampina

    Wakker Dier spreekt FrieslandCampina aan op de verkoop van sloopmelk. Wakker Dier wil dat de grootste zuivelgigant van Nederland meer doet tegen grote welzijnsproblemen bij melkkoeien.