FrieslandCampina, stop met sloopmelk
zuivelfabrikanten drijven melkkoeien tot het uiterste

In de strijd tegen sloopmelk spreken we nu FrieslandCampina aan. De grootste zuivelfabrikant van Nederland. Eigenaar van vele A-merken, zoals Fristi, Chocomel, Milner en Friesche vlag. Onder deze zuivelgigant vallen zo’n 950.000 melkkoeien; die samen zo’n 60 procent van alle Nederlandse melk produceren. FrieslandCampina heeft daarmee het lot van heel veel melkkoeien in handen. Daarom zijn wij nu op verschillende plekken te horen met onze boodschap: FrieslandCampina, stop met sloopmelk!
tv-commercial en buitenreclame
In onze tv-commercial zie je hoe een melkkoe wordt opgejaagd door een ongeduldige tankauto van FrieslandCampina. Dit illustreert hoe grote zuivelfabrikanten zoals FrieslandCampina al decennialang de melkproductie van koeien opdrijven. Ze vragen het uiterste van haar, vaak onder slechte leefomstandigheden. En dat gaat ten koste van de koe. Een beeld uit deze spot hangt ook in de openbare ruimte.
radiospot
In onze radiospot hoor je een omroepstem in de supermarkt die speciale aandacht vraagt voor merken van FrieslandCampina waar sloopmelk in zit. Als voorbeeld noemt de stem Fristi, Chocomel, Milner en Friesche Vlag. Want op deze producten staat geen goed dierenwelzijnskeurmerk zoals het Beter Leven keurmerk of Nederlands biologisch.

tot het uiterste gedreven
Zuivelfabrikanten en supermarkten voeren de druk op om veel melk te produceren tegen zo laag mogelijke kosten. Zo drijven zij melkveehouders richting schaalvergroting en efficiëntie. Een melkkoe produceert inmiddels veel meer melk dan goed voor haar is: door jarenlang doorfokken ligt haar productie gemiddeld rond de 9.000 liter melk per jaar; tegenover zo’n 4.000 liter in 1950. Dat kost haar bakken met energie.
beroerde leefomstandigheden
Niet alleen de hoge melkproductie, maar ook de vaak slechte leefomstandigheden eisen hun tol van de dieren. In tegenstelling tot veel andere dieren zijn er voor melkkoeien geen wettelijke regels over bijvoorbeeld leefruimte in de stal. En dat terwijl koeien gemiddeld zo’n 85 procent van hun leven binnen doorbrengen. In stallen met vaak vieze, gladde vloeren en krappe ligplekken.
Door deze omstandigheden in combinatie met de hoge productie krijgt ze sneller last van gezondheidsproblemen. Zo loopt ongeveer één op de vijf koeien kreupel. En heeft jaarlijks zo’n dertig procent van de koeien een of meerdere pijnlijke uierontstekingen. De gemiddelde melkkoe gaat al rond haar zesde naar de slacht, terwijl ze van nature wel twintig kan worden. Lees hier meer over de problemen van sloopmelk.
wat wil Wakker Dier?
Wakker Dier wil dat sloopmelk verdwijnt uit de supermarkt. Wat niet in de winkel ligt, kunnen mensen ook niet kopen. We vragen zuivelfabrikanten, A-merken en supermarkten om een grens te trekken. Want zij hebben de sleutel in handen om het lot van de melkkoeien te verbeteren. Met goede welzijnseisen voor koeien en fatsoenlijke compensatie voor boeren, kunnen zij ervoor zorgen dat er een einde komt aan sloopmelk.
Hun melk moet minstens voldoen aan één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming of komen van Nederlandse biologische boerderijen. Het Beter Leven keurmerk stelt concrete eisen aan ruimte en comfort in de stal. Het Nederlandse biologische keurmerk vereist onder andere dat de koeien veel in de wei komen. Lees hier meer over de keurmerken.
wat kan jij doen?
a. Deel onze tv-spot
Deel de video op Facebook of Instagram en zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen onze waarschuwing over sloopmelk in merken van FrieslandCampina te horen krijgen.
b. Let op deze keurmerken
Vermijd sloopmelk en kies voor één van deze keurmerken: Beter Leven, Nederlands biologisch (EKO), Demeter of Zuiver Zuivel. Of kies voor plantaardig natuurlijk. Wil je meer weten over de verschillende soorten melk? Lees hier verder.
c. Sluit je aan bij Team Koe
Word jij ook boos als je leest over het lijden van de melkkoe? Sluit je dan nu aan bij Team Koe en schud heel Nederland wakker.

Eerdere tv-campagnes
- Wakker Dier voert opnieuw actie tegen FrieslandCampina
23 juli 2025 • Melkkoeien
Wakker Dier voert opnieuw actie tegen FrieslandCampina
Via radio, tv en buitenreclame vraagt Wakker Dier opnieuw aandacht voor het dierenleed achter sloopmelk. Met een duidelijke opdracht: stop met sloopmelk!
- Wakker Dier lanceert tv-spot tegen sloopmelk FrieslandCampina
17 april 2025 • Melkkoeien
Wakker Dier lanceert tv-spot tegen sloopmelk FrieslandCampina
Wakker Dier spreekt FrieslandCampina aan op de verkoop van sloopmelk. Wakker Dier wil dat de grootste zuivelgigant van Nederland meer doet tegen grote welzijnsproblemen bij melkkoeien.
- Nu op TV: koe moet te veel melk geven
5 februari 2024 • Melkkoeien
Nu op TV: koe moet te veel melk geven
Om melk in de supermarkt goedkoop te houden, wordt de koe uitgemolken. Stop met sloopmelk!